Twente blijft steken op 1-1
FC Twente heeft in de race om een toegangsticket voor de UEFA-beker gelijkgespeeld tegen het Estse FC Levadia. In eigen stadion bleven de Tukkers steken op 1-1. Levadia nam voor rust een voorsprong door een goal van Andrejev. Tien minuten na de pauze maakte Heubach uit een vrije trap gelijk. FC Twente speelt over twee weken de return in Tallinn, de hoofdstad van Estland. De winnaar van de dubbele ontmoeting plaatst zich voor de eerste ronde van de UEFA-beker.
Twente begon zwak aan het duel. De ploeg van trainer Fred Rutten wilde de Esten vroeg storen en druk zetten op de tegenstander. Van die voornemens kwam niets terecht. Levadia nam zelf brutaal de leiding en verschafte zich door die goal in een uitwedstrijd een uitstekende uitgangspositie om zich te plaatsen voor de UEFA-beker.
Doelman Sander Boschker was ondanks het povere gelijkspel niet onder de indruk van Levadia. "Ik denk dat wij de beste ploeg hebben en ik ben dan ook niet bang voor de wedstrijd in Tallinn. Ik zou niet weten waarom wij daar niet kunnen scoren. Daar moeten we in ieder geval het vertrouwen in hebben, anders kunnen we net zo goed niet gaan."
Trainer Rutten sprak van een ondermaatse prestatie. "We hebben internationaal gezien gewoon een slechte beurt gemaakt. Er zijn ook geen excuses voor. Het was gezapig, het tempo was te laag. Als je op die manier speelt, win je nooit een wedstrijd. Nu moeten we scoren in de uitwedstrijd om nog een ronde verder te kunnen komen. Dat is jammer, want we zaten vol met goede bedoelingen. Die kwamen er alleen niet uit."
In de tweede helft speelde Twente iets beter dan voor de pauze. De ploeg voetbalde, mede door een dubbele wissel, ineens met een stuk meer zelfvertrouwen. Al in de 55e minuut maakte Jeroen Heubach de gelijkmaker door een vrije trap mooi achter doelman Artur Kotenko te schieten. Ook daarna kreeg de thuisploeg in een redelijk gevuld stadion nog genoeg kansen om als winnaar van het veld te stappen.
"We moeten ons vasthouden aan de tweede helft", aldus Boschker. "Daarin hebben we het aardig rechtgezet en hebben we mogelijkheden gehad om te winnen. Het was zeker geen onderschatting. Ik denk dat we voor rust last hadden van spanning. Dat is raar want ik denk dat ons elftal over de betere voetballers beschikt. We moeten het over twee weken gewoon afmaken."
http://img410.imageshack.us/img410/2446/twente2ql.jpg