Gill Swerts is dicht bij zijn terugkeer
Speler van Vitesse traint komende week weer voluit mee met groep.
De Gelderlander 21-07-07
Goed nieuws voor Vitesse: Gill Swerts is dicht bij zijn rentree na zijn knieblessure. De speler uit België verwacht nog tijdens de voorbereiding weer in actie te komen voor de Arnhemse club.
„ De start van de competitie zal ik niet halen”, doelt Swerts op het weekeinde middenin augustus. „Maar ik hoop dat ik wat minuten ‘zal pakken’, voordat de competitie begint. Dat zit er ook wel in. Eind augustus is het negen maanden dat ik eruit ben. Die periode staat ook voor de blessure die ik heb gehad.”
Op de eerste training van Vitesse liep Swerts al de nodige rondjes met de spelersgroep. En vanaf maandag zal de 24- jarige Belg weer helemaal gaan meetrainen met de hoofdmacht van Vitesse. Dan begint de laatste fase van de herstelperiode na zijn knieblessure.
Tijdens de voorbereiding op het afgelopen seizoen kreeg Swerts last van zijn meniscus. Na een rustperiode ging het twee maanden later helemaal mis, in een oefenduel met hoofdklasser Babberich. Swerts bleek de voorste kruisband van zijn linkerknie te hebben afgescheurd.
Na de operatie stond er zes tot negen maanden voor zijn herstel. „ Ik heb in het begin tegenslag gehad”, kijkt Swerts terug. „ Ik ben iets te laat begonnen met de revalidatie, doordat ik na de operatie twee weken ziek ben geweest van de narcose. Ik voelde me echt beroerd en lag soms urenlang in bed te zweten. Normaal gesproken moet je twee dagen na de operatie proberen te bewegen. Ik kon dat niet, door de koorts. Daardoor ben ik minstens tien dagen te laat begonnen in Antwerpen.” Swerts koos ervoor in zijn moederland te revalideren. In Antwerpen zat hij dicht bij zijn gezin, bij andere familieleden en bij zijn vrienden. „Het was belangrijk voor me dat ik veel bij hen kon zijn”, aldus Swerts. „Het was bovendien een voordeel dat ik in Antwerpen elke dag jongens tegenkwam die met hetzelfde herstelproces bezig waren. Zoals Massimo Ambrosini, Igor Tudor, Thomas Buffel en Khalilou Fadiga.” De lange dagen, van tien tot vijf, van arbeid hebben hun werk gedaan.
Swerts is hersteld van zijn blessure, zeker nadat het gewricht afgelopen maand is schoongemaakt. Littekenweefsel zorgde voor irritatie bij het strekken van de knie. „Daarna voelde mijn knie een stuk beter aan”, zegt de rechterverdediger/ middenvelder, die zonder angst weer op het veld zal staan. „ Ik ben niet een speler die met angst voetbalt. Het is belangrijk dat ik snel mijn automatismen terugkrijg. Daarom is het belangrijk weer op het veld te staan.” Toch waakt hij voor een geforceerde terugkeer. „Ik wacht al acht maanden op het moment dat ik weer kan voetballen. Dan kan er nog wel een maandje bij.”
Favorieten/bladwijzers