Plus, volgens mij hebben de grootste amateurclubs een grotere begroting dan sommige jupiler-clubs.
Dus die hebben wel degelijk een toekomst.
Plus, volgens mij hebben de grootste amateurclubs een grotere begroting dan sommige jupiler-clubs.
Dus die hebben wel degelijk een toekomst.
Dat is helemaal waar, dat is mijn probleem ook niet. Maar de scheiding prof-amateur is gewoon heel erg vreemd. Stel IJsselmeervogels promoveren dan moeten ze dus een BVO opzetten naast de al bestaande amateurvereniging, immers inkomsten uit contributie zijn niet toegestaan bij BVO's. Verder zullen alle clubs die zouden willen promoveren hun accomodaties aan moeten passen, moeten ze voor 10.000en euro's lichtinstallaties aan gaan schaffen en plaatsen en moeten ze van hun waanidee af dat er op zondag niet gevoetbald zou mogen worden. Plus het hilarische dat je als je kampioen wordt mag kiezen of je wel of niet wilt promoveren, hou toch op. Als je kampioen wordt promoveer je, anders zorg je maar dat je geen kampioen wordt.
Ach uit een klein dorpje als Heerenveen is ook een enorme voetbalclub opgebouwd, het kan echt wel, mits je weet hoe je een club kan opbouwen en de benodigde centjes hebt.
Bezoekersaantallen, hoe mooi ik ze ook vind, maken eigenlijk maar een klein deel uit van de grootte van een club. Het gaat ook om sponsoring, accomodatie en beleid.
Meer bezoekersaantallen trekken ook meer sponsoren waardoor je ook weer geld kan steken in de accomodatie.
Zeer zeker. Heeft er iemand trouwens ook statistieken van de hoofdklassers dit jaar? Toeschouwersaantallen dus.
Het is ook lastig in te schatten, want in veel van de amateurclubs gaat het nodige zwarte geld om, wat dus niet meer kan in de JL straks. Verder heb je natuurlijk veel tweede/derde clubs uit de grotere steden (clubs als AFC, Elinkwijk, Baronie etc), die kunnen lastig opboksen tegen de grotere plaatsgenoten. Op het moment zie ik 1 club uit Spakenburg potentieel voor de JL, verder zou ik het 1-2-3 niet weten.
Wat is het achterland van Spakenburg dan? Zitten er bedrijven in Spakenburg?
Hoeveel argumenten ga je zoeken om je vooringenomen stelling te bekrachtigen?
-Organisatiestructuur: Volgens mij veranderen de eisen ook bij de introductie van de topklasse. Een verenigingsstructuur mag dan ook (las ik ergens)
-Accommodatie: Topklasse clubs zullen over het algemeen genoeg centen hebben als je kijkt wat voor accommodaties er nu al uit de grond rijzen. Zal een lichtinstallatie dan het obstakel worden?
-Zondagvoetbal: Hoe vaak speel je in de Jupiler League nou op zondag? En die wedstrijden kan je verzetten (ik ben toch geniaal soms). Overigens zijn Zwartekousen nou ook wel zo principieel dat als het goed gaat ze concessies willen doen. Dirkie Kuyt speelt ook gewoon op zondag zijn wedstrijden.
-Sponsoring: succes = sponsoring. In de topklasse zullen er ook best landelijke bedrijven zijn naast de lokale bedrijven die de nieuwe competitie als een frisse kans zien om te sponsoren.
-Beleid: Lijkt mij niet echt een doorslaggevende factor. Clubs met goed beleid zullen best een kansje maken in de Jupiler league, clubs die het niet op de rails hebben zullen niet eens in de topklasse komen.
Dat klopt zeker. Laatste wedstrijd waar ik dit seizoen was van Flevo Boys was tegen Genemuiden. Ik was iets later en kwam net aanlopen toen het 1e doelpunt viel. Ik dacht echt dat Flevo Boys op voorsprong kwam met al dat geluid. Het rare was alleen dat het maar uit 1 hoek kwam. Ben ik eindelijk binnen zie ik dat het 0-1 staat en zie ik toch een hoop mensen uit Genemuiden Maar het was dan ook wel een doordeweekse avond en niet zaterdag overdag.
Maar goed, Flevo Boys heeft het i.i.g. gehaald en dat dankzij het verlies van Genemuiden
Zou goed kunnen. In ieder geval waren er aardig wat clubs die prima onderin de jupiler league mee kunnen. Jammer dat er zoveel berichten verwijderd moeten worden, anders had ik het even terug kunnen zoeken.
Dit was 2005. Wel wat verouderd dus.
Klasse totaal. gem.
Hoofdklasse A 126.845 700
Hoofdklasse B 209.186 1.150
Hoofdklasse C 139.850 750
Even de wiki van de Topklasse. Ook even voor mezelf om wat te verduidelijken.
Promotie naar het betaald voetbal
De winnaar van de finale om het algeheel amateurkampioenschap heeft het recht om te promoveren naar het betaald voetbal en komt dan uit in de Eerste divisie. Indien deze club van dit recht afziet, mag de verliezend finalist van dit recht gebruikmaken. In beide gevallen degradeert dan de laatste van de Eerste divisie naar de Topklasse.
Wanneer beide teams afzien van promotie, behoudt de beoogde degradant uit de Eerste divisie zijn plaats in deze competitie.
Degradatie naar de Hoofdklasse
In beide Topklasses degraderen de nummers 14 t/m 16. De nummer 13 speelt samen met de algehele periodekampioen van de drie verschillende hoofdklasses nacompetitie om degradatie naar de hoofdklasse te voorkomen en zich te handhaven in de Topklasse.
Overgangsseizoen 2009/2010
Om de inrichting van de Topklasse mogelijk te maken is er een overgangssituatie in het seizoen 2009/2010.
Voor de Topklasse 2010/2011 plaatsen zich:
- de nummers 1 t/m 4 uit elk van de 6 hoofdklassen
- de zes winnaars van de beslissingsduels tussen de nummers 5 en 6 van de hoofdklassen
- de nummer laatst uit de Eerste divisie
- de winnaar van de herkansingen tussen de zes verliezers van de hiervoor genoemde beslissingsduels.
In eerste instantie zouden twee clubs uit de Eerste divisie degraderen maar door het faillissement van de Eerste divisionist HFC Haarlem tijdens het overgangsseizoen, degradeert nog maar een club. De vrijgekomen plaats zal worden ingenomen door een extra hoofdklasser.
ik neem aan dat oss gewoon weer wil promoveren toch ? of spelen ze liever in de topklasse
Nog een vraagje die me te binnen schoot. Waarop wordt gebaseerd dat het niveau van de JL en de hoofdklasse niet zo ver van elkaar af staat?
Johan Derksen roept het regelmatig. Althans heeft dat gedaan. Maar ik denk dat het vergelijkbaar is. De top van de hoofdklasse is niet veel minder dan de onderkant van de JL en de top van de JL is niet veel minder dan de onderkant van de eredivisie.
Flevo Boys er nu ook in
CSV Apeldoorn inmiddels ook verzekert van Topklasse!
Dat is eigenlijk heel moeilijk te zeggen omdat er maar weinig competatieve wedstrijden tussen de Juup en de hoofdklassers gespeeld worden. En de beker potjes zijn altijd anders dan een competitie.
Daarnaast is een wedstrijd als Katwijk-Quick Boys altijd anders dan Venray- SC Joure.
We moeten de komende twee jaar afwachten voordat je daar een antwoord op kunt krijgen.
Zo moeilijk is dat niet te zeggen. Top hoofdklassers halen per definitie de afvallers van Jupiler Leauge clubs. Kijk zo'n selectie van IJsselmeervogels, die zit vol met ex-Jupiler League spelers.
Ex-Jupiler speler wil niet zeggen dat je te slecht bent voor de Juup. Feit is dat je bij veel amateurploegen meer kunt verdienen dan een niveau hoger. Veel goede spelers maken daarom ook de overstap.
Ik ben benieuws hoe het eerste seizoen van clubs als RBB zal zijn.
Nee ik snap dat ze niet automatisch slechter zijn, maar het lijkt me sterk dat een ploeg als IJsselmeervogels kampioen zou worden in de JL, dat acht ik onmogelijk met deze selectie. Die zouden ergens op de 15e plaats eindigen met deze ploeg denk ik.
Daar heb ik geen inzicht in. Wel denk ik dat de de hoofdklassen in de breedte een stuk sterker zijn dan de Juup. Fortuna, Telstar, Oss, Haarlem, Emmen en Omniworld hebben echt geen selectie die competatief mee kunnen draaien in Zaterdag A (enige die ik een beetje volg). 15de is dan voor een club als IJsselmeervogels niet onlogisch.
Emmen absoluut wel. Die anderen zou je inderdaad af kunnen vragen.
Het zegt wel genoeg dat een club als Oss de laatste jaren regelmatig spelers van een Hoofdklassetopper als Baronie heeft gehaald en in het algemeen niet verder komt dan middenmoot JL.
In de JL full-prof? Al lang niet meer allemaal. 15 spelers moeten een profcontract hebben, de rest mag allemaal een amateurcontract hebben.
Clubs als Fortuna hebben gewoon profs met een modaal salaris, die zullen vast wel regelmatig een bijbaan hebben om rond te komen.
Heeft iemand enige idee hoe de playoffs er uit zullen zien voor promotie naar de topklasse? 'Mijn' amateurclub heeft dit weekend de kans laten liggen om direct te promoveren en moeten playoffs spelen maar ik kan op de site (die van geen kant klopt en niet up to date is) helemaal niks vinden hierover.
Nummer 5 van de ene hoofdklasse speelt tegen een nummer 6 van andere hoofdklasse, als ik mij niet vergis.
Weet je ook iets over data misschien?
Waarom speelt Katwijk als nr.5 eerst thuis? Is daar iets te doen?
Er zijn op het moment 4 Gebruiker(s) dit onderwerp aan het bekijken. (0 leden en 4 gasten)
Favorieten/bladwijzers